piątek, 8 marca 2013

New TIPS for READING



READING- rozumienie tekstu czytanego

CZYTANIE- OGÓLNE

Na początek przedstawiam technikę, która pomaga w rozumieniu tekstu. Stosuje się ją przed pierwszym czytaniem. Pomaga ona przygotować mózg na tekst, który będzie czytany.

  1.   Patrzymy na tytuł i staramy się Przewidzieć o czym będzie tekst.
  2. Zadajemy Pytania na temat tekstu: czego się z niego dowiemy?
  3.  Porównujemy to co przewidzieliśmy z pytaniami. Czy układa się w całość?
  4.  Wyobraź sobie to, co przewidziałeś/łaś- zawartość tekstu, znajdź odpowiednie słowa, aby to wyrazić.
  5. Podsumowanie – pozwól słowom stać się pomysłami. Stwórz rozwinięte zdania.
[Techniki tej można użyć również podczas PISANIA zakończenia do eseju. ]


Teraz kiedy mamy już wyobrażenie o tekście możemy przejść do sedna:

  1. Przeczytaj tekst szybko, podkreśl nieznane wyrazy [Dzięki temu mamy w głowie główną myśl tekstu- o czym jest.] 
  2.   Przeczytaj tekst drugi raz, użyj słownika żeby przetłumaczyć podkreślone słowa, podsumuj każdy paragraf [Tłumacząc słowa wypełniamy luki w tekście (w naszym mózgu) dzięki czemu możemy zrobić podsumowanie.] 
  3.   Przeczytaj tekst trzeci raz, podsumuj wszystko co przeczytałeś/łaś [Powinieneś zrozumieć 100% tekstu. Kolejne czytania umożliwiają nam naukę słów, idiomów, fraz w naturalnym procesie  i bez ‘zakuwania’.]
CZYTANIE- TESTY
Kiedy robimy część 'reading' na egzaminie mamy znacznie mniej czasu. Dlatego zwłaszcza przy długich tekstach warto skorzysać z poniższej techniki. (Jesli tekst jest krótki wykorzystaj punkty 1 & 3)
  1.   Kiedy coś czytasz zadawaj pytania. Dzięki temu informujesz swój mózg czego ma szukać. [Dlaczego mam coś czytać? Czego się dowiem?] 
  2.  Wstęp: rozłóż go na części. Wyróżnij a)temat, b)główne punkty, c)opinie. Zobacz, co jest w każdej z tych części. To pokaże Ci te części, które można spokojnie ‘zignorować’ i pomoże dotrzeć do sedna.
  3. Podsumuj paragrafy/ rozdziały- jakie informacje przekazują i czy są to opinie czy argumenty (Jaką funkcję pełnią dane części.). 
 Co zrobić, żeby lepiej ‘czytać’:
a) znajdź coś łatwego i przyjemnego do czytania.
b) znajdź stoper i nastaw go na 15 minut- przesuwaj palec po linijkach – czytaj kierując wzrok za palcem .
c) Zamknij książkę i powiedz głośno co w niej było, ale własnymi słowami.
d) Policz strony, które przeczytałeś/łaś- następnego dnia przeczytaj trochę więcej.
e) POWTARZAJ systematycznie (każdego dnia)  ćwiczenie.

Na podstawie:  http://www.engvid.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz