READING- rozumienie
tekstu czytanego
CZYTANIE- OGÓLNE
Na początek przedstawiam
technikę, która pomaga w rozumieniu tekstu. Stosuje się ją przed pierwszym
czytaniem. Pomaga ona przygotować mózg na tekst, który będzie czytany.
- Patrzymy na tytuł i staramy się Przewidzieć o czym będzie tekst.
- Zadajemy Pytania na temat tekstu: czego się z niego dowiemy?
- Porównujemy to co przewidzieliśmy z pytaniami. Czy układa się w całość?
- Wyobraź sobie to, co przewidziałeś/łaś- zawartość tekstu, znajdź odpowiednie słowa, aby to wyrazić.
- Podsumowanie – pozwól słowom stać się pomysłami. Stwórz rozwinięte zdania.
[Techniki tej można
użyć również podczas PISANIA zakończenia do eseju. ]
Teraz kiedy mamy już wyobrażenie o tekście możemy przejść do
sedna:
- Przeczytaj tekst szybko, podkreśl nieznane wyrazy [Dzięki temu mamy w głowie główną myśl tekstu- o czym jest.]
- Przeczytaj tekst drugi raz, użyj słownika żeby przetłumaczyć podkreślone słowa, podsumuj każdy paragraf [Tłumacząc słowa wypełniamy luki w tekście (w naszym mózgu) dzięki czemu możemy zrobić podsumowanie.]
- Przeczytaj tekst trzeci raz, podsumuj wszystko co przeczytałeś/łaś [Powinieneś zrozumieć 100% tekstu. Kolejne czytania umożliwiają nam naukę słów, idiomów, fraz w naturalnym procesie i bez ‘zakuwania’.]
CZYTANIE- TESTY
Kiedy robimy część 'reading' na egzaminie mamy znacznie mniej czasu. Dlatego zwłaszcza przy długich tekstach warto skorzysać z poniższej techniki. (Jesli tekst jest krótki wykorzystaj punkty 1 & 3)
Kiedy robimy część 'reading' na egzaminie mamy znacznie mniej czasu. Dlatego zwłaszcza przy długich tekstach warto skorzysać z poniższej techniki. (Jesli tekst jest krótki wykorzystaj punkty 1 & 3)
- Kiedy coś czytasz zadawaj pytania. Dzięki temu informujesz swój mózg czego ma szukać. [Dlaczego mam coś czytać? Czego się dowiem?]
- Wstęp: rozłóż go na części. Wyróżnij a)temat, b)główne punkty, c)opinie. Zobacz, co jest w każdej z tych części. To pokaże Ci te części, które można spokojnie ‘zignorować’ i pomoże dotrzeć do sedna.
- Podsumuj paragrafy/ rozdziały- jakie informacje przekazują i czy są to opinie czy argumenty (Jaką funkcję pełnią dane części.).
a)
znajdź coś łatwego i przyjemnego do czytania.
b) znajdź stoper i nastaw go na 15 minut- przesuwaj
palec po linijkach – czytaj kierując wzrok za palcem .
c) Zamknij książkę i powiedz głośno co w
niej było, ale własnymi słowami.
d) Policz strony, które przeczytałeś/łaś-
następnego dnia przeczytaj trochę więcej.
e) POWTARZAJ systematycznie (każdego dnia) ćwiczenie.
Na podstawie: http://www.engvid.com
Na podstawie: http://www.engvid.com
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz